Økonomisk støtte til korfestival

Gladsaxe Bladet

Skrevet af Dorte Jensen
19. april 2010 (kl. 23:51)

Gladsaxe Musik- og Billedskole og Gladsaxe Folkekor er i samarbejde med Internationalt Sekretariat travlt optaget af at arrangere et korstævne den 7.- 9. maj 2010 med deltagelse af kor fra kommunens venskabsbyer.
I den forbindelse fik man i torsdags ved en lille sammenkomst hos Nordea på Søborg Hovedgade 112 overrakt en check på 20.000 kr. fra Nordea Fonden.
For et år siden blev der sendt indbydelser ud til venskabsbyerne. Fire store kor fra Sutton (England), Charlottenburg-Wilmersdorf (Tyskland), Minden (Tyskland) og Klagenfurt (Østrig) har nu meldt sig.
Der er allerede arrangeret privat indkvartering for så mange som muligt, mens resten bor på Sportshostel ved Gladsaxe Stadion og Danhostel i Rådvad.

Carmina Burana

Det er planen, at korstævnet efter intense fællesprøver og rart samvær slutter med fremførelse af Carl Orffs korværk Carmina Burana. 200 sangere fra Gladsaxe Folkekor og de fire kor fra venskabsbyerne vil synge Carmina Burana. Det sker søndag den 9. maj kl. 14.00 i festsalen på Høje Gladsaxe skole. Koncerten bliver fremført under ledelse af Gladsaxe Folkekors dirigent Christian Dahlberg.

Underskudsgaranti

Internationalt Sekretariat har midler til anvendelse i forbindelse med besøg fra venskabsbyer. Desuden har Musik- og Billedskolen bidraget med økonomi til projektet. Da man har valgt, at invitere gæsterne på både kost og logi, er der søgt om yderligere økonomisk støtte flere steder. Det har vakt stor glæde, at både Lions Klub Gladsaxe og Nordea Fonden har valgt at støtte projektet. Og så er man også meget taknemmelige for, at Gladsaxe Kommune har stillet underskudsgaranti.
”Vi er i Gladsaxe Folkekor meget glade for samarbejdet med Gladsaxe Musik - og Billedskole. Det er et forfriskende pust at arbejde sammen med børnekor og ungdomsmusikere, som vi oplevede det ved koncerten i december på Gladsaxe Ny Teater, hvor vi optrådte sammen med Musik - og Billedskolens børnekor og strygergruppe. Når vi sammen går på, har vi en aldersspredning fra 10 til 80 år”, siger formand for Gladsaxe Folkekor Bent Mouritzen.

Fra venstre er det filialdirektør i Nordea på Søborg Hovedgade 112
Anne-Marie Nielsen, Asbjørn Keiding fra Gladsaxe Musik- og Billedskole,
Gitte Verner Nielsen og Karen Larsen fra Gladsaxe Folkekor og
Thine Buch Laursen fra Gladsaxe kommunes Internationale Sekretariat.
Foto: Kaj Bonne.