80'er koncert med Folkekoret

Gladsaxe Folkekor øver på livet løs for at få alle 80'er sangene til at sidde lige i skabet. (Foto: Kenn Thomsen)

Gladsaxe Folkekor har taget en række fede 80'er hit under kærlig behandling. Så hvis du også bliver glad i låget, når du hører "Hvor skal vi sove i nat" kan du feste med den 8. marts.

Af Mia Thomsen .
Tirsdag den 3. marts 2009, 10:16

Vågner i natten, vågner af en drøm, savner dig at snakke med, dig at holde om... Du kender dem godt - alle 80'er sangene, som ikke er til at få ud af hovedet igen, når først de har sat sig fast. Og nu er der mulighed for en ordentlig dosis popmusik, når Gladsaxe Folkekor søndag den 8. marts holder 80'er koncert på Aktivcentret.

Dirigent Christian Dahlberg

Jeg har jo den alder, der gør, at jeg kan huske 80'erne levende. Jeg var ung i 80'erne, hvor dansk musik virkelig havde en blomstringsperiode. Jeg ser en masse godt musikerskab i 80'er musikken. Det var dengang man spillede "rigtigt" på instrumenter, fortæller Gladsaxe Folkekors dirigent Christian Dahlberg, der selv fik idéen til koncerten.Christian Dahlberg er også komponist på Eventyrteatret, som netop er flyttet til Østmarken ved Gladsaxe Trafikplads. Og blandt de mange unge talenter på teatret har han håndplukket 19-årige Louise Bottelet som solist til 80'er koncerten.
Dirigent Christian Dahlberg
Foto: Kenn Thomsen)

Solist Louise Bottelet  - 80'erne er bare lige mig, så jeg var slet ikke i tvivl om, at jeg ville være med, da Christian spurgte, siger Louise Bottelet og fortsætter: Jeg synes, det er helt vildt god musik. Jeg kan godt lide, at det er dansk og så er der en masse gode tekster, historier og melodier i 80'er musikken.

Solist Louise Bottelet

(Foto: Kenn Thomsen)

Folkekorets nyeste medlem Stine Glad Nielsen  18-årige Stine Glad Nielsen, som er ny i Gladsaxe Folkekor, supplerer:

- Alle kan synge med på sangene, fordi det er sådan nogle gode ørehængere. Teksterne er lette at huske og man bliver glad og får lyst til at danse, siger hun.

Folkekorets nyeste medlem

Stine Glad Nielsen

(Foto: Kenn Thomsen)

Formanden for Gladsaxe Folkekor Bent Mouritzen.

Det er første gang at Gladsaxe Folkekor og Eventyrteatret krydser spor, men hvis det står til formanden for folkekoret, Bent Mouritzen, er det sikkert ikke sidste gang.

- Vi er meget optagede af at lære dem at kende ude på Eventyrteatret. Det er nogle meget dygtige unge mennesker.
Og med Christian Dahlberg som et naturligt link mellem de to, kan man sikkert forvente mere fra den kant.
- Det er altid dejligt at mødes på tværs af aldersskel. Derfor glæder jeg mig også meget over, at for eksempel Stine på 18 finder vej til Gladsaxe Folkekor. Der skal jo selvfølgelig udskiftning til - ellers skræmmer alle vi gamle nisser jo de unge væk, griner Bent Mouritzen.

Formanden for Gladsaxe
Folkekor Bent Mouritzen.

Tid & sted

80'er Koncerten finder sted søndag den 8. marts klokken 15 på Gawendas scene, Telefonvej 8, 2860 Søborg (ved Aktivcentret)

Billetter til 50 kroner kan købes ved indgangen eller forudbestilles på telefon 39 69 91 81 eller 29 90 91 81.
Gladsaxe Folkekor blev stiftet i januar 1986 af Gladsaxe Teaters direktør Kaspar Rostrup. Dengang var koret udelukkende tilknyttet teatret, men i dag fremstår det mere selvstændigt og holder egne koncerter både herhjemme og i udlandet, hvor de har besøgt flere af Gladsaxe kommunes venskabsbyer.

Koret er kun for voksne og består af 55 amatørsangere fra 18 år og opefter. Der er en lille overvægt af kvinder og Bent Mouritzen lægger da heller ikke skjul på, at der er noget længere imellem at mænd stille op til audition for koret.

- Men nu skal der rent akustisk være flere kvinder end mænd i et kor, forklarer dirigent Christian Dahlberg.

Det afholder dog ikke Bent fra at opfordrer avisens mandlige læsere til at henvende sig, hvis de går med en lille korsanger i maven.